Ahad, 17 Julai 2011

Letting go doesn't mean goodbye

Hari ni aku pegi kedai jam untuk ambil jam tangan aku yang aku send untuk dibaiki sejak April, tapi sampai sekarang belum boleh fix. Bulan Mei aku try tanya
"Masih belum bisa mas, ntar saya coba lagi, tinggalin no hpnya nnti kita hubungi", bapak tu ckp dengan sopannya. 

Then June aku pegi lagi 
"Sudah saya cuba mas tapi ga bisa, soalnya mesinnya saya liat agak langka (rare), tapi udah saya kasi ke teman saya di toko lain untuk nyoba baiki". Ok fine aku tunggu lagi.

Tadi aku pegi lagi mana la tau dah siap kan. Bapak yg selalu di service center dah balik, so pekerja yang lebih muda try cari for almost an hour. Sampai 3 org pekerja terpaksa cari. At then end aku tanya
"Ga ada ya?". 
Diorang tu jawab "Gni mas, yang tau ini teman saya, tp dia udah pulang, tinggalin no hpnya ntar kita hubungi klu sudah jadi"

Aku dapat trima yang jam tu still tak boleh fix since April. Aku boleh sabar tunggu 30 minit untuk dia cari jam tu dalam timbunan jam2 yg lain. Aku tak kesah kasi no hp for the 3rd time di kedai tu. Tapi bila pekerja di sana, Mbak Sonofafish buat muka masam semasam socks yg basah kena peluh dan dibiarkan dalam kasut selama seminggu. Slamat aku puasa makan mahkluk bimbos :-" . The moral of the story, ikhlas la klu buat kerja, baru la gaji kita dapat tu berkat. 

So what's so special about this watch, that I can't seem to let go. Jam ni aku beli di hometown aku, Labuan masa cuti Aidilfitri. Mula2 aku nampak jam tu trus jatuh hati. Love at first sight kata omputeh. Then tgk harga pun murah. Wlupun brand jam tu 'Wilon' which I never heard before, I said to myself, klu tak kenal maka tak cinta cheewaaah. "Jangan tunggu lama2, nanti lama2, dia diambil org" <--- tiba2 ada lagu background ni. So tanpa membuang masa aku pun ckp kat Apek tu, "saya mau ni pek". Jam tu aku langsung pakai sambil sengih2 jalan balik rumah. Ntah brapa ramai tgk aku dengan pandangan yang concern hehe. Then I have that phase looking at my watch over and over tp bukan utk tgk time :D.

I had that watch for over 2 years. We've been through so many things together *tsk tsk*. It helps me with my OSCE (skills lab exam), getting to class in time, be punctual whenever I had plans with friends (unlike some people yg suka 'janji melayu' cess). Panas dan hujan pun kitorg sama2 redah. Sampai at certain point dah start ada air dlm jam tu sebab kena hujan, tp after aku jemur sekejap it's as good as new. Tak pernah pon aku ada niat beli jam lain atau tgk2 jam kat kedai when I had this watch. We were in love I guess (haha patheticnya smpi camtu skali)

The day we fear the most finally came. It no longer moves. I tried to change the battery like last time, but still no sign of movement (suspen jap). Pastu org kedai jam tu cakap mungkin mesin dia rosak, so kena fix. Dalam hati aku "get well soon". After sebulan lebih baru aku pegi survey jam lain sebab mcm tiada harapan jam tu boleh fix. But I'm not giving up on it just yet. I bought a new watch only because I know Wilon won't want me to be alone when it's gone (ok post ni dah makin weird kena habiskan cepat2 hahaha). Selepas sebulan dengan jam baru, I bought another one. I know pembaziran haishh. Tapi aku belum jumpa jam yang boleh make me feel 'wow, this is the one!'. 

I was preparing myself for today actually. Instead of waiting for what should, could or would, I'll just accept the fact that it can't be fix. Maybe I'll just keep it until I can find a shop that can fix it. The point of this story is that when we are waiting for something uncertain, we should always hope for the best, but prepare for the worst. In my case I've waited long enough, and ready to let go my of precious...am I?





Tiada ulasan:

Catat Ulasan