Jumaat, 21 Januari 2011

Thank you...for now

Waktu kecil aku suka ke sekolah. Agak sedikit pelik kan. Padahal itulah perkara yang paling tidak disukai, tidak kira la yang sekolah rendah, menengah bahkan pelajar universiti. Oleh kerana jarak sekolah dan rumah cuma kira-kira 2km, aku berjalan kaki ditemani Mama. Ada kedai runcit berdekatan dengan sekolah yang kami suka pergi. Disebabkan aku tidak suka makanan di kantin, Mama bekalkan aku dengan banyak keropok. Ingat lagi kan waktu kecil pasti kita semua ada that one particular 'keropok 20sen' yang sangat disukai.


 Sampai di sekolah aku cium tangan Mama
"Belajar rajin-rajin", pesan mama....


*************************************************

Kemarin 20 Januari 2011, usiaku genap 24 tahun. Aku bersyukur dapat hidup selama ini. Ada orang yang kurang beruntung, hidupnya pendek. Tidak sempat merasa belajar tinggi-tinggi. Tidak pernah menaiki kapal terbang untuk pergi jauh belajar di negara orang. Walaupun kadang-kadang aku sendiri lupa (rotan diri sendiri).

Seperti biasa apabila ulang tahun ku, hp kerap berbunyi, dan facebook ku penuh dengan ucapan harijadi. Inilah perkara yang sangat mengejutkan aku setiap kali ulang tahun. Wishes yang aku terima dari pelbagai orang. Dari orang-orang yang aku tidak sangka masih mengingati aku. Kawan lama, kawan baru, kawan rapat kawan, yang kurang rapat, sekadar kawan facebook, kawan yang sudah berapa tahun tidak jumpa, guru zaman sekolah...Sampaikan aku tersenyum sendiri membaca wish dari mereka. Ada yang sibuk mengingatkan bahwa aku sudah tua haha. That makes two of us buddy. Ramai yang mendoakan kesihatan dan kebahagian. Thank you guys, i really appreciate it....and thank you Malaysia for the public holiday :p

Aku masihkan perlukan masa to digest the fact that I'm 24...freakin 24 ya'll. Kalau Kerajaan Malaysia mahu membina jambatan dari Labuan ke Sabah, tempoh 24 tahun tu lebih dari cukup. Aku sendiri, apa yang aku sudah capai selama ini?

Aku ingin saja mengatakan "I've been there, done that". Tapi masih banyak ilmu aku belum pelajari. Banyak lagi tempat yang belum aku pergi. Masih pelbagai ragam orang yang belum aku temui. So what have I achieved? I dare say plenty, but not enough. Belum cukup!

Belum cukup kerana aku masih belum beriman kepadaNya
Belum cukup kerana aku masih mahu membanggakan mereka
Belum cukup kerana aku masih belum ketemu si dia
Belum cukup kerana aku masih mencari-cari siapa aku sebenarnya
Belum cukup kerana aku masih belum menginspirasi sesiapa
Belum cukup kerana aku merasakan masih belum cukup...
Belum cukup!

Jadi bilakah semua ini akan cukup? Bila aku sudah ada rumah dan kereta mahal? Bila aku sudah mendapat gelaran Dato atau Tan Sri (atau Lord...hey you'll never know )? Bila?
"Jangan lupa asal usul", itu antara pesan Mama sekiranya aku sudah berjaya nanti. Jadi itulah yang akan menjadi titik ukur. Kerana kadang-kadang kita menjadi alpa bila sudah berada dipuncak. Aku masih boleh mengejar yang belum cukup asalkan nilai-nilai yang diajarkan dari kecil masih menjadi pegangan.

No matter what I do, no matter where I go, I will always come back to her. Pesanan Mama selalu menjadi panduan, seperti algorithm. There are few ways to solve a situation, and if they fail, I can re-evaluate and there's always another step for me to take...even if it means doing it over and over again until I reach the goal. So I have to thank you Mama. Terima kasih kerana sabar menjaga aku dari kecil (cause I can't stand ME sometimes). Hanya ucapan terima kasih yang mampu aku berikan....for now.

Kali terakhir aku jumpa Mama 21 Mei 2010 di Bandara Adisucipto. Mama masuk ke 'departure hall' sambil menitiskan air mata. Mungkin setelah melihat keadaan di Yogyakarta, dia sendiri dapat merasa betapa susahnya hidupku di sini. Aku tetap ingin berlegar di airport sehingga mereka benar-benar sudah menaiki kapal terbang. 15 minit kemudian Mama keluar kembali kerana boarding masih lama. Kami habiskan waktu dengan mengambil gambar bersama. Di dalam gambar kelihatan aku jauh lebih tinggi dari Mama. Aku sudah dewasa. Tetapi walaupun kita semua sudah dewasa, deep down inside, we are still that little kid who like "keropok 20sen" and want their Mommy to walk them to school.

Sebelum dia pergi, sekali lagi aku cium tangannya.
Pesannya masih sama seperti dulu...
"Jaga diri baik-baik, belajar rajin-rajin"....

4 ulasan:

  1. Sob Sob... I agree... I want my mommy to make me breakfast in the morning, brush my hair, send me to school and make me lunch boxes. HUhu.. now all grown up, soon to have kids of our own, feels so unreal.

    BalasPadam
  2. "Belajar rajin-rajin, banyak berdoa, jangan lupa Tuhan,"
    honestly, memang bosan sudah dengar ayat tu sejak aku mulai boarding skul tahun 2000. tapi hakikatnya, ayat itu la yg aku slalu mau sangat dengar setiap kali kami berpisah di airport. dan setiap kali, ayat itulah yg akan buat aku menangis.

    BalasPadam
  3. blackrose: we are still that little kid at heart ;) but when the time comes, it's our turn to provide our kids with the same experience, or even better...

    tai: don't cry for me argentinaaa, the truth is I never left youuu haha apa aku mengarut...setahun lagi gambate

    BalasPadam
  4. awww so suwit i love this entry hehe.
    sile korg bersyukur ye, bukan sume org dapat mak tolong walk them to school. mcm aku, sekolah aku jauh, jd cume drive me to school. the feeling is not that romantic, but anyway bile wishes all granted kat pasar malam...aci aci! hehe.
    semangattttt sume! make our mommy proud~ :)

    -min

    BalasPadam